آشنایی با الگوریتم پاندای گوگل (Google Panda)

  • شروع کننده موضوع AHMAD
  • تاریخ شروع

AHMAD

ایران وب ادمین
عضو کادر مدیریت
ناظر انجمن
عضویت
28/1/15
ارسال ها
145
امتیاز
6
محل سکونت
Matt Cutts Office
وب سایت
www.rastana.com
سلام

قطعا بسیاری از وبمسترها کم و بیش با الگوریتم های گوگل آشنایی دارند و شاید کمی با آن ها دست و پنجه نرم کرده باشند. اما همیشه کسب اطلاعات در مورد الگوریتم های گوگل می تواند راهکار مناسبی برای بهینه سازی سایت بر اساس این الگوریتم ها باشد.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که در زمینه سئو ، چیزی که خیلی مهم تر از علم هست ، تجربه و آزمون و خطا می باشد.


الگوریتم گوگل پاندا

پاندا ، نام یکی از الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی صفحات مختلف وب است که اولین بار در فوریه 2011 مورد استفاده قرار گرفت. مثل همیشه که معمولا تغییرات گوگل پس از چند ماه تاثیر خود را روی وب سایت های فارسی زبان آغاز می کنند ، این بار نیز از فروردین 91 تاثیر گوگل پاندا بر روی وب سایت های فارسی آغاز شد و شاهد تغییرات گسترده ای در نتایج جستجو بودیم به صورتی که بسیاری از وب سایت های بزرگ مورد جریمه گوگل قرار گرفتند و از نتایج جستجو حذف شدند.


google-panda.png


بهینه سازی بر اساس الگوریتم پاندا

هدف گوگل از ارائه پاندا ، مبارزه با وب سایت هایی کم ارزش ، بی محتوا و دارای مطالب کپی بود که در این زمینه نسبتا کار خود را به خوبی انجام داد.

پارامترهای بسیاری وجود دارد که توسط گوگل پاندا بررسی می شوند و بر اساس این پارامترها به وب سایت ها امتیاز داده می شود.

به عنوان مثال یکی از پارامترهای دارای اهمیت در گوگل پاندا ، چگالی کلمات کلیدی (keyword density) می باشد. قبلا در مقاله ای جداگانه در همین بخش درباره چگالی کلمات کلیدی پستی منتشر کرده ام که پیشنهاد می کنم آن را مطالعه کنید.

در گوگل پاندا ، کیفیت محتوای سایت و میزان رضایت کاربر از مطالب سایت دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و می توان گفت پایه و اساس این الگوریتم را تشکیل می دهد. به همین جهت مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت و همینطور تعداد صفحات بازدید شده از سایت توسط هر کاربر ، دو پارامتری هستند که می توانند در بهینه سازی بر اساس الگوریتم پاندا بسیار حائز اهمیت باشند.

حتما برای شما هم پیش آمده که از طریق جستجو در گوگل وارد وب سایتی می شوید و پس از چند ثانیه متوجه می شوید که در آن وب سایت ، مطلبی که شما به دنبال آن هستند وجود ندارد و فورا صفحه را می بندید. این یکی از بدترین سیگنال هایی است که گوگل می تواند از یک وب سایت دریافت کند و قطعا این اتفاق به ضرر مدیر آن وب سایت خواهد بود.

میزان ورودی سایت از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک ، گوگل پلاس ، توییتر و .. و میزان محبوبیت مطالب وب سایت در این شبکه ها (بر اساس تعداد لایک ، Share و ..) یکی دیگر از سیگنال های دریافتی گوگل از وب سایت ها می باشد که می تواند امتیاز مثبت ویژه ای برای آن سایت باشد.

به طور کلی می توان گفت اگر بر روی کیفیت محتوای وب سایت خود تمرکز کنید و سعی در استفاده از روش های غیر متعارف و غیر قانونی (از نظر گوگل) نداشته باشید ، پاندا با شما دوست خواهد بود و در نتایج گوگل ، مراقب وب سایت شما خواهد بود.
 
بالا