ایمیل مارکتینگ و بایدها و نبایدهای ارسال ایمیل گروهی

mohammad_kheiry17

عضو تایید شده
کاربر انجمن
عضویت
25/7/18
ارسال ها
37
امتیاز
1
سن
29
Email-Marketing-Death-Spiral.jpg


ایمیل مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی اینترنتی است که بازگشت سرمایه بالایی دارد اما چرخه مرگ ایمیل مارکتینگ زمانی شروع می شود که با خود می گویید: “هرچه بیشتر، بهتر!”

این اتفاق برای همه ما افتاده است و هیچکس هم آن را نمی پسندد.

فرض کنید سایت یک موسسه مالی را بازدید می کنید و می خواهید درباره تسهیلات بانکی اطلاعات جمع کنید. کمی بعد، ایمیلی از این بانک دریافت می کنید که در آن راجع به کارت های اعتباری توضیح داده شده است. یا فرض کنید شما به سایتی می روید و کفش های مردانه آن را مشاهده می کنید، بعد ایمیلی درباره جشنواره فروش لباس زنانه دریافت می کنید. همانطور که می بینید این ایمیل ها هیچ معنایی برای شما ندارند.

با توجه به اهمیت ایمیل مارکتینگ در تجارت الکترونیک، ایمیل ها آنچنان کانال قدرتمندی برای تعامل با کاربر می باشند که کمپانی های مختلف مدام به فکر ارسال ایمیل های بیشتر هستند. مشکل زمانی آغاز می شود که محتوای این ایمیل ها نامرتبط است یا ایمیل های زیادی ارسال می شود. این کار باعث می شود افراد به جای جذب، دفع شوند. برای بیشترین استفاده از این کانال ارتباطی، باید روش های صحیح و غلط ایمیل مارکتینگ را بدانید.

ایمیل مارکتینگ زنده است

Email-is-alive.jpg


ایمیل هنوز تاثیر دارد. ایمیل، هنوز هم موثرترین کانالی است که بازاریاب ها برای تبدیل کاربر به مشتریان در دست دارند.

SMS و پیام های Push notification شباهت های زیادی به ایمیل دارند اما مردم انتظار دارند پیام های Push notification مهم تر و ضروری تر باشند. همچنین افراد انتظار دارند ایمیل ها مهم باشند اما اضطراری نه. بنابراین آنقدرها که با پیام غیرضروری عصبانی می شوند، با ایمیل غیرضروری عصبانی نمی شوند.

بنابراین، بهترین روش برای رسیدن به افراد خاص و شروع مکالمه با آنها، به طور گام به گام و به نحوی که اذیت نشوند، این است که به آنها ایمیل بزنیم. پس با این حال، چرا کمپانی ها باز هم قدرت ایمیل را دست کم می گیرند؟

اشتباه ایمیل ارسال می کنید

سالها پیش، می توانستید برای ایمیل های خود نرخ کلیکی در حدود 5 درصد داشته باشید. این روزها، باید خیلی خوش شانس باشید که نرخ کلیک 0.5 درصد داشته باشید. اما حتی همان 0.5 درصد هم تاثیر دارد. بنابراین کمپانی ها همچنان به ارسال ایمیل ادامه می دهند.

اما کمی بعد، در چرخه مرگ ایمیل گرفتار می شوند. آنها متوجه می شوند که نرخ کلیک و نرخ بازگشایی ایمیل ها سیر نزولی دارد در حالی که نرخ عدم مشارکت (Opt-Out) سیر صعودی دارد. برای آنکه بتوانند اثر مشابهی از ایمیل دریافت کنند، به سراغ لیست ایمیل خود رفته و ایمیل های بیشتری ارسال می کنند. و این داستان ادامه دارد…

اگر شما هم همین وضعیت را دارید، نفس عمیق بکشید، یک قدم به عقب بردارید (یعنی کار را متوقف کنید) و به شکلی متفاوت ایمیل مارکتینگ را انجام دهید. ایمیل های “فری سایز” هیچوقت نمی توانند به اندازه ایمیل های شخصی سازی شده، مرتبط باشند و با کاربر ارتباط برقرار کنند. شما یک کانال عالی برای ارتباط با تک تک افراد دارید که به شما اجازه می دهد به فرد خاصی دسترسی داشته باشید، در صندوق پیام های او پیام بگذارید (یعنی همان جایی که آنها با دوستان، همکاران و مشتریانشان ارتباط برقرار می کنند) و مکالمه ای را با آنها شروع کنید. اما به جای این کار، پیامی که به میلیون ها فرد دیگر ارسال می کنید، به این افراد هم ارسال می کنید و طبیعتا آنها هم متوجه می شوند.

این علامتی است که نشان می دهد شما از ایمیل استفاده درستی نمی کنید و برای آقایی که به دنبال کفش گلف است، ایمیلی درباره لباس زنانه ارسال می کنید. لطفا با من تکرار کنید: ایمیل های انبوه، مرتبط نیستند و کاربر نمی تواند با آنها ارتباط برقرار کند. این ایمیل ها هر روز بیش از روز قبل تاثیر خود را از دست می دهند.

چطور می توانیم ایمیل های گروهی بهتری ارسال کنیم

شما نمی توانید به همه افراد یک ایمیل یکسان را ارسال کنید، از طرفی هم اصلا نباید ارسال ایمیل گروهی را متوقف کنید. پس چه کار باید بکنید؟

برای آنکه خودتان را از چرخه مرگ ایمیل نجات دهید، باید بر روی ارسال ایمیل هایی تمرکز کنید که گیرنده به آنها اهمیت می دهد. هر ایمیلی که طراحی می کنید باید مرتبط بوده و افراد را قانع کند که بر روی آن کلیک کنند. به این ترتیب است که می توانید نرخ کلیک خود را از 0.5% به 5 درصد یا بیشتر برسانید.



دو مدل ایمیل وجود دارد که به شما کمک می کنند برای مشتری یک تجربه عالی را رقم بزنید.

  • Triggered email :
Triggered emailها به شما اجازه می دهند تنها زمانی ایمیل ارسال کنید که واقعا حرفی برای گفتن داشته باشید. معیارهای متفاوتی می توانند مسبب ارسال ایمیل باشند: زمانی که فعالیت های شخص نشان می دهد برای ارسال ایمیل زمان مناسبی است؛ زمانی که چیزی در کسب و کار شما تغییر کرده است و می دانید این فرد از این تغییر استقبال می کند (مثل کالای جدید یا تغییر قیمت)؛ یا زمانی که چیزی خارج از دایره کسب و کار شما تغییر کرده است (مثل تغییر آب و هوا)

Triggered emailها اهمیت و ارزش تمامی ایمیل های شما را افزایش می دهند چون نشان می دهند شما تنها زمانی ارتباط برقرار می کنید که واقعا چیزی برای گفتن داشته باشید. برای مثال، اگر یک خریدار به تازگی محصول خاصی را در فروشگاه اینترنتی یا اپلیکیشن موبایلی پسندیده باشد اما هنوز آن را خریداری نکرده باشد، فروشنده می تواند ایمیلی ارسال کند و به او بگوید از این محصول تنها چند عدد در انبار موجود است. چنین ایمیلی می تواند واکنش فرد را به دنبال داشته باشد.

یک پست جدید وبلاگی هم می تواند مسبب ارسال ایمیل باشد. البته نه برای کل لیست اعضا، بلکه تنها برای افرادی که قبلا به موضوع بحث این پست وبلاگی علاقه نشان داده اند.

Email-is-alive-and-kicking.jpg


  • ایمیل های شخصی سازی شده گروهی:
وقتی می خواهید به افراد زیادی در یک زمان مشخص (مثلا طی فصل تعطیلات یا با برنامه زمان بندی هفتگی یا ماهانه) ایمیل گروهی ارسال کنید، باید از شخصی سازی زمان بازگشایی (open-time email personalization) استفاده کنید. این متد ارسال ایمیل انبوه، از تکنولوژی یادگیری ماشین استفاده می کند. در این روش، شما می توانید به تمام یا بخشی از لیست خود ایمیل ارسال کنید اما باید دقت کنید در زمان بازگشایی این کار را انجام دهید. این ایمیل ها باید حاوی محتوای مرتبط و شخصی باشند و به طور خاص برای هر گیرنده شخصی سازی شده باشند.

یادگیری ماشین، شکلی از هوش مصنوعی است که از روشی مقیاس پذیر، جهت انتخاب مرتبط ترین محتوا برای نشان دادن به فردی خاص بسته به اطلاعاتی که از او دارید استفاده می کند. استفاده از یادگیری ماشین، بهترین راه برای استفاده صحیح از ایمیل است. یعنی به وجود آوردن مکالمه ای معنادار با افراد.

منظورم از معنادار، شخصی سازی شده است. شخصی سازی فقط به این معنی نیست که نام شخص و نام کمپانی را به ایمیل اضافه کنیم. شخصی سازی واقعی یعنی مناسب سازی محتوای هر ایمیل برای هر شخص. این محتوا شامل پیام، پیشنهادات و تخفیف ها است. برای اینکه به خوبی این ایمیل ها را ارسال کنید، باید بدانید به چه کسی ایمیل می زنید و این فرد به چه چیزهایی علاقه دارد. این اطلاعات از ترکیب داده های دقیق با یادگیری ماشین به دست می آیند.

یک مثال ساده. فرض کنید یک شرکت خدمات مالی، ایمیلی برای تبلیغ وبیناری که در راه است، به مشتریان خود ارسال می کند. گیرنده یکی از این ایمیل ها، جایی دیگر درباره این وبینار شنیده است و برای آن ثبت نام کرده است. بنابراین در محتوای ایمیلی که برای این فرد ارسال می شود باید اطلاعاتی راجع به ثبت نام او اطلاعات دقیق تری درباره وبینار موجود باشد.

به این ترتیب کیفیت ایمیل شما نادیده گرفته نمی شود و افراد بر روی آن کلیک خواهند کرد. (مردم با افزایش نرخ کلیک، به کیفیت ایمیل های شما پاسخ مثبت می دهند).

اگر شما هم از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید، زمان آن فرا رسیده است که تکنیک های قدیمی را کنار گذاشته و triggered emailها و ارسال ایمیل های شخصی سازی شده انبوه در “زمان بازگشایی” را امتحان کنید. ارسال ایمیل های شخصی برای هر نفر به شما این امکان را می دهد که حداکثر استفاده را از موثرترین کانال ارتباطی و تعامل با کاربر ببرید.

مردم به برقراری ارتباط در زمان مناسب علاقه نشان می دهند. با شروع ارتباط معنادار از طریق ایمیل، می توانید از شرایطی که در آن هزاران نفر شما را ترک می کنند به سمت شرایطی حرکت کنید که در آن میلیون ها کلیک داشته باشید.
 
بالا