راهنمای Featured Snippet جدید گوگل

bizhan1820

عضو تایید شده
کاربر انجمن
عضویت
1/9/18
ارسال ها
7
امتیاز
1
سن
27
یکی از اسنیپت های جدید گوگل، Featured Snippet های باز شونده (Expandable) است که نشانه تداوم تغییرات در حوزه جستجو می باشند.

در یک سال اخیر تغییرات کوچک و بزرگ زیادی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل رخ داد. بعد از فصل بهار که به ترتیب شاهد نتایج بالاتر از رنک یک گوگل (zero search results)، گزینه نمایش جستجوهای بیشتر، و جایگزینی featured snippet ها با پاسخ های مستقیم بودیم، تابستان نسبتا آرامی را پشت سر می گذاریم. صحبت هایی درباره به روز رسانی های الگوریتم های هسته گوگل مطرح است، ولی چند ماه است که تغییرات آشکار چندانی در ظاهر SERP ها نداشته ایم.

اما حالا خبرهای جدیدی به گوش می رسد که علاقمندان به اخبار جدید سئو را خوشحال می کند. وقت آن است که با یکی دیگر از اسنیپت های جدید گوگل در حوزه نتایج جستجو هیجان را تجربه کنیم: Featured Snippet های باز شونده.

Expandable-featured-snippets.jpg


Featured Snippets باز شونده چیست؟

Expandable Featured Snippet (که یک عنوان رسمی نیست ولی اسم مناسبی است) جدیدترین اسنیپت گوگل به شمار می رود که گوگل در SERP ایجاد کرده تا نتایج جامع تر و متنوع تری برای عبارات جستجو شده توسط کاربران (query) فراهم کند و می توانیم آن را به عنوان شاخه ای تکنیکی از Featured Snippet ها برای جستجوهای چند منظوره در نظر بگیریم که گوگل در ماه فوریه منتشر کرد. Featured Snippet های چند منظوره (Multi-intent)، همانطور که از اسم شان پیداست، اسنیپت های ویژه multi-faceted یا چند بعدی (یعنی دارای جنبه های مختلف) را برای جستجوهایی که چند هدف دارد نمایش می دهند. مثالی که گوگل می زند این است: “آیا باغ به نور مستقیم نیاز دارد؟” پرسشی با دو هدف یا منظور بالقوه است …

garden-needs-full-sun.jpg


Featured Snippet های چند منظوره نتایج را برای هر دو منظور بالقوه کاربر نمایش می دهند. همانطور که گوگل در ماه فوریه در وبلاگش پیش بینی کرده بود، یک Featured Snippet بهتر، قادر خواهد بود نه تنها طیف وسیع تری از query ها را پوشش دهد، بلکه جستجوی عمیق تری هم انجام خواهد داد. این همان کاری است که expandable snippet ها انجام می دهند، یعنی پوشش عمودی (در حالی که اسنیپت های multi-faceted پوشش افقی ارائه می دهند).

بر اساس پست 16 آگوست گوگل بلاگ در این مورد، هدف expandable featured snippet ها ارائه اطلاعات مفیدی درباره موضوعات فرعی مرتبط با query اصلی است. حالا مثال دیگری را در نظر می گیریم: شما مطمئن نیستید که سنگ روی کابینت آشپزخانه را از جنس گرانیتی انتخاب کنید یا کوارتز. گوگل بر اساس عبارت “کوارتز در مقابل گرانیت” نه تنها نتیجه می گیرد که شما به دنبال اطلاعاتی در مورد سنگ روی کابینت می گردید، بلکه یک اسنیپت پر از جزئیاتی ارائه می کند که معمولا فقط با خواندن محتوا می توان به آنها پی برد.

گوگل به طور خودکار بر اساس برداشت خود از محتوایی که کاربر به دنبال آن است، پنل های باز شونده (expandable panels) را ایجاد می کند. هدف آن است که اطلاعات ارائه شده در این پنل ها در بر گیرنده رایج ترین و مفیدترین جنبه های موضوع مورد نظر باشد.

اهمیت Featured Snippets باز شونده

featured Snippet های باز شونده، تنها نوعی اسنیپت چندمنظوره نیستند بلکه جدیدترین پیشرفت گوگل می باشند که هدفشان افزایش صحت و عمق اطلاعات ارائه شده در featured snippet ها می باشد. گوگل همیشه سعی دارد نتایج جستجو را به آنچه کاربران می خواهند نزدیک تر کند؛ و در سال 2018 نیز Featured Snippet ها را برای این منظور انتخاب کرده است.

با وجود افزایش پاسخ های مستقیم و سپس کاهش Featured Snippet ها در فصل بهار، روندهای طولانی مدت نشان می دهد که این اسنیپت ها همچنان یکی از امکانات مهم در جستجوی ارگانیک خواهند بود.

تعداد مقالاتی که درباره چگونگی بهینه سازی برای Featured Snippet ها نوشته شده اند، در سال گذشته 178 درصد افزایش یافت که تا حدودی به دلیل افزایش اهمیت و کارکردهای اسنیپت ها بوده است و دلیل دیگر (و شاید مهم تر) آن هم جستجوی صوتی است؛ بر اساس پیش بینی comScore تا سال 2020 پنجاه درصد از کل جستجوها به صورت جستجوی صوتی انجام خواهد شد. دستیارهای صوتی هنگام ارائه پاسخ به پرسش های مطرح شده با استفاده از جستجوی صوتی، تا حد زیادی به Featured Snippet ها متکی هستند. تولیدکنندگان محتوا می دانند که تقاضا برای جستجوی صوتی بالاست و حالا بیشتر از همیشه درباره اسنیپت ها حرف می زنند.

دوران “اول بودن” گذشته است

جمله “اگر اول نباشید، حتما آخر هستید” را همه شنیده ایم. فرقی ندارد که مسئول سئو یک شرکت باشید یا در یک شرکت تخصصی خدمات سئو کار کنید. از ابتدای پیدایش سئو، اول شدن مهم ترین هدف بوده است.

ولی معنای باز شونده بودن Featured Snippet ها این است که در آینده، دستیابی به “رنک صفر” معیار موفقیت در سئو محسوب خواهد شد. با گسترش فزاینده جستجوی صوتی (که البته هنوز به حد مورد انتظار نرسیده)، دستیابی به رنکینگ بالا اهمیتی کمتر از دستیابی به بالاترین رنکینگ خواهد داشت. (برای خوانندگانی که با نرم افزارهای بررسی رنکینگ آشنایی ندارند باید بگوییم “صفر” معمولا به معنای آن است که صفحه مورد نظر یک Featured Snippet دارد).

در رابطه با دستیارهای صوتی، اگر یک اسنیپت جلوتر از شما قرار داشته باشد دیگر داشتن جایگاه شماره یک ارزشی نخواهد داشت.

Expandable Featured Snippet ها را نباید فقط به عنوان ابزاری برای رسیدن به نتایج جستجوی مرتبط تر، مستقیم تر و سریع تر در نظر گرفت و در واقع نکته مهم تر این است که باید آنها را نشانه حرکت به سمت چنین نتایجی بدانیم. در کنفرانس Google Dance سنگاپور، گری ایلز (Gary Illyes) سه قابلیت جدید نتایج پاسخ سریع گوگل (rich results) برای پرسش و پاسخ، سوالات متداول و محتواهای آموزشی (how-to content) را معرفی کرد که همگی اهمیت فزاینده “بالاترین نتایج در SERP” را نوید می دهند.

expandable-featured-snippets-new-features.jpg


هنوز مشخص نیست که آیا این امکانات جدید بخشی از قابلیت باز شوندگی Featured Snippet ها هستند یا نه؛ اما روشن است که از همان نوع امکانات هستند: نتایج rich که اطلاعات مرتبط و فوری برای انواع معمول query ها را نمایش می دهند.

آیا نمایش دهندگان تبلیغات باید نگران ترافیک باشند؟

پاسخ کوتاه: تا حدودی

پاسخ تشریحی: این نگرانی وجود دارد که با افزایش featured snippet ها، نیاز کاربران به باز کردن صفحات کمتر شده و در نتیجه میزان ترافیک کاهش یابد؛ در واقع این نگرانی بی مورد هم نیست. برخی داده ها تأیید می کند که featured snippet ها موجب کاهش نرخ کلیک می شوند. در حوزه جستجوی صوتی هم همین مشکل وجود دارد: اسنیپت ها برند شما را به مردم می شناسانند، ولی اگر کاربران عملا به سایت شما نیایند چطور می توانید درآمد کسب کنید؟

یک راه حل این است که هم برای query های ساده و هم پیچیده محتوا ارائه کنید، یعنی هم query هایی که می توانند featured snippet ها را به کار بیاندازند و هم آنهایی که نمی توانند. یکی از راه هایی که می توانید مطمئن شوید این است که عبارت مورد نظر را جستجو کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. همچنین می توانید با کمک ابزارهایی مانند Ahrefs و SEMrush ترافیک را برای رنکینگ های خاص تحت کلمات کلیدی خاص تخمین بزنید و به این ترتیب مشخص کنید که یک featured snippet برای یک query چقدر بر ترافیک مربوط به آن query تاثیر می گذارد و آیا ارزش دارد که برای رسیدن به بالاترین نقطه تلاش کنید یا خیر.

featured-snippets-hero-image.jpg


سخن آخر: نشانه گذاری (Mark-Up) کنیم یا نه؟

الان احتمالا از خودتان می پرسید چطور محتوایم را بهینه سازی کنم تا بیشترین شانس را برای قرار گرفتن در بالاترین نقطه SERP داشته باشد؟

پاسخ این است: هیچ کار متفاوت و جدیدی انجام ندهید. همچنان تا جایی که می توانید بر تولید بهترین و آموزنده ترین محتوا تمرکز کنید. Expandable Featured Snippet ها با زبان مارک آپ ایجاد نمی شوند؛ و اگرچه گوگل اخیرا نوع جدیدی از داده های ساختار یافته (structured) را برای مارک آپ جداول منتشر کرد و ممکن است انواع دیگری از داده های structured را هم برای اهداف مشابه ارائه کند، هنوز مشخص نیست که آیا امکانات معرفی شده در Google Dance سنگاپور به داده های مارک آپ نیاز خواهند داشت یا خیر.

در حال حاضر راه حل همان راهی است که گوگل همیشه در هنگام معرفی و اجرای تغییرات جدید در روش و مکانیسم جستجو، به سئوکاران نگران پیشنهاد می دهد محتوای با کیفیت تولید کنید و هیچ کار غیر اخلاقی انجام ندهید تا شانس کسب رتبه مطلوب را داشته باشید.
 
بالا