farshid

مدیر کل انجمن
عضو کادر مدیریت
مدیر کل انجمن
عضویت
5/1/15
ارسال ها
51
امتیاز
3
سلام

سوییچ های Brocade از دیگر سوییچ های پر استفاده دنیای اینترنت می باشند که قابل پشتیبانی PPS/BPS بسیار بالاتری را از سوییچ های لایه 3 سیسکو (مدل های رایج) دارد.

امروز آموزش تنظیم VLAN در سوییچ Brocade را می خواهیم توضیح دهیم. در سوییچ های سیسکو تنظیم VLAN به این صورت می باشد که شما یک interface vlan تعریف می کنید و ایپی خود را بر روی آن interface vlan تنظیم می کنید سپس مورد نظر را access vlan فوق می کنید. ولی در سوییچ های Brocade این موضوع کاملا متفاوت هست و شما ابتدا بایستی پورت مورد نظر را عضو vlan کنید بعد با ساخت interface ve آیپی را بر روی آن تنظیم کنید.

پس با توضیحی کوتاه به این صورت می باشد که در سیسکو vlan را به پورت تخصیص می دهیم ولی در Brocade پورت را به vlan تخصیص می دهیم.

برای اینکار ابتدا وارد محیط دستور Brocade خود شوید و به محیط terminal با دستور configure terminal وارد شوید.

برای ساخت VLAN دستورهای زیر را اجرا کنید :
کد:
vlan 3000
untagged ethe 1/1/4
router interface ve 3000
در دستور فوق ما به سوییچ خود این عملیات را توضیح داده ایم که در VLAN 3000 پورت شماره 4 سوییچ عضو می باشد و VLAN TAG بر روی آن اعمال نشود. و برای آن تعریف کرده ایم که از interface ve 3000 جهت تعیین آیپی خود استفاده کند.

نکته: عدد 3000 را در متن فوق می توانید با شماره vlan خود تغییر بدهید و یا برای interface ve خود می توانید هر عددی مشخص کنید ولی عموما در این نوع سوییچ ها شماره vlan با شماره interface ve یکسان می باشد تا در مواقع مشکل ، حل مشکل آسانتر و قابل فهم تر باشد.

نکته: در صورتی که VLAN TAG را می خواهید بر روی vlan اعمال کنید کافیست که به جای دستور untagged از tagged استفاده کنید تا پکت های شما با استاندارد 802.1Q تگ شوند.

سپس برای تنظیم آیپی بر روی vlan خود دستور های زیر را اجرا می کنیم :
کد:
interface ve 3000
ip address 192.168.24.0/24

و تمام. vlan شما تنظیم شده است.

با تشکر
 
بالا