
کپیرایتینگ چیست؟
کپیرایتینگ یکی از مشاغل کلیدی تبلیغات است که برای "افزایش اثرگذاری" تبلیغات به وجود آمده. کپی رایتینگ یعنی قدرتِ بهرهگیری از کلمات برای متقاعدکردنِ مشتری.
کپیرایتر کیست؟
وظیفهی کپیرایتر، جستجوی بهترین پاسخ برای این دو سؤال اساسی است: در تبلیغاتمان چه بگوییم، چگونه بگوییم.
چه حرفی بزنیم یا چه پیامی بدهیم که تبلیغات ما اثرگذارتر شود؛ به عبارت دیگر، مؤثرترین پیام چیست. با چه زبانی، با چه ایدهای آن حرف خود را بزنیم که اثرگذاری تبلیغات ما کامل شود و به حداکثر برسد؛ به عبارت دیگر، مؤثرترین بیان برای آن مؤثرترین پیام چیست.
کاربردهای کپیرایتینگ چیست؟
همه نوع حرفهای میتواند از کپیرایتینگ در مسیرِ برندینگ بهره ببرد. اگر یک هنرمند هستید، داشتنِ مهارتِ کپیرایتینگ در برندیگِ شخصیتان اثربخش خواهد بود. اگر صاحبِ یک بنگاهِ تجاری کوچک یا بزرگ هستید، حضورِ یک کپیرایتر تا حد قابلِ قبولی روی فروشتان اثرِ مثبت میگذارد.
فروشِ بیشتر، تبدیلِ مشتری به تبلیغکننده، برندسازی (خلقِ هویت و شخصیت برای یک بنگاه تجاری) و برانگیختنِ احساسات در مشتری از کلیترین کاربردهای کپیرایتینگ است.
هر کپی رایتر موفقی یک سری اصول و تکنیکهای مهم را سرلوحه کار خود قرار داده و پیوسته آنها را رعایت میکند. ولی برخی اصول هستند که در میان تمامی کپی رایترها مشترک هستند و همواره مورد توجه قرار میگیرند.
در این پست ۵ اصل مهم کپی رایتینگ را که همه کپی رایترها رعایت میکنند، توضیح خواهم داد.
۱. شناخت مخاطب
اولین اصل مهم در کپی رایتینگ شناخت مخاطب است. یک کپی رایتر باید قبل از هر کاری مخاطب خود را بشناسد و اطلاعات کافی در مورد او داشته باشد.
در صورت عدم شناخت درست مخاطب، ارتباط مناسب با او برقرار نشده و درنتیجه هدف اصلی کپی رایتینگ محقق نخواهد شد.
اگر شما در تلاش هستید تا مردم را به انجام کاری یا خرید محصولی ترغیب کنید، باید زبان آنها را بلد باشید و آن را به کار گیرید، زبانی که آنها با آن ارتباط برقرار کرده و با آن فکر میکنند. "دیوید اگیلوی"
۲. تحریک احساسات
هیچ کپی رایتری بدون تحریک احساسات مخاطب نخواهد توانست موفق شود و به هدف اصلی خود دست یابد.
بسته به نوع محصولی که قصد فروش آن را دارید، باید احساس مخاطب را تحریک کنید. ممکن است این تحریک احساس موجب خنده شود، ممکن است موجب گریه شود، ولی بدون احساس دستیابی به هدف بسیار دشوار خواهد بود.
۳. در نظر گرفتن جنبه انسانی متن
یک کپی رایتر وقتیکه مدام از شرکتها و کسبوکارهای مختلف سفارش دریافت میکند و انجام این کار برای او تکراری میشود، بهمرور بهصورت یک ربات تبلیغ نویس عمل میکند.
درصورتیکه این کار بهصورت تکراری و بدون توجه به عواطف و احساسات انسانی انجام شود، دیگر برای مخاطب جذاب و خواندنی نخواهد بود و هدف اصلی را محقق نخواهد کرد.
۴. هماهنگ بودن با تغییرات اجتماعی
یکی از کارهایی که کپی رایترها همواره انجام میدهند و جزو یکی از کارهای همیشگی آنهاست، انجام مطالعات و تحقیقات متعدد در زمینه کاری خودشان و جمعآوری دادهها و اطلاعات علمی مرتبط با حوزه تخصصیشان است.
علاوه بر موارد گفتهشده کپی رایترها باید علاقه و تشنگی ذاتی و دائمی برای آشنایی با روندها و جریانات اجتماعی داشته باشند و در جریان اتفاقات و تغییراتی که در سطح اجتماع روی میدهد باشند تا بتوانند بر اساس آن رویدادها و تغییرات فرهنگی، زبانی و … هر چه بهتر با مردم و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.
۵. همدلی با مخاطب
روش و تکنیکی که میتواند ضعف در هر چهار مورد گفتهشده را پوشش داده و جبران کند، همدلی با مخاطب است.
اینکه کپی رایتر کفشهای مخاطب را به پا کرده و با آنها راه برود و دردها و مشکلات آنها را کاملاً درک کرده و بداند که آنها به دنبال چه چیزی هستند و چه میخواهند.
تنها در این صورت است که یک کپی رایتر خواهد توانست توجه و احساس مخاطب را با خود همراه کرده و او را به هر آنچه که در نظر دارد ترغیب کند.
اصول گفتهشده در این پست مهمترین اصول کپی رایتینگ هستند که بایستی همواره موردتوجه قرار گرفته و رعایت شوند. در غیر این صورت کسب موفقیت در دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، غیرممکن خواهد بود.
منابع :
hmotahari.com
hoseinghorbani.com