چک لیست ارزیابی سئو سایت – سرعت و عملکرد

mohammad_kheiry17

عضو تایید شده
کاربر انجمن
عضویت
25/7/18
ارسال ها
37
امتیاز
1
سن
29
چک لیست سئو با شاخص های ارزیابی محتوایی سایت را در مقاله قبلی آموزش سئو مطرح کردیم. در اینجا قصد داریم سایر معیارهای ارزیابی وب سایت ها را بررسی کرده و موارد چک لیست سئو سایت خود را کامل کنیم.

تحلیل تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) که وب سایت ارائه می دهد، شاخص بزرگی از ترافیک سایت و متوسط زمانی است که بازدیدکننده ها در سایت صرف می کنند.

Google Analytics می تواند به شما کمک کند ببینید تجربه کاربری وب سایتتان چگونه است. از سوی دیگر می توانید ببینید مخاطبین سایت شما چطور سایتتان را بررسی می کنند. بدین ترتیب می توانید کاری کنید که مخاطبین به طور یکپارچه وب سایت شما را بررسی کنند و برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود به زحمت نیفتند.

فاکتور رنک دهی ضروری دیگر برای UX سایت، وجود صفحات و لینک های شکسته در سایت شماست. ابزارهای بررسی لینک می توانند به شما برای حذف چنین لینک هایی کمک کرده و شما را مطمئن کنند که کاربران شما آنها را نمی بینند.

بررسی میزبانی وب (Web hosting check)

سرویس مناسب میزبانی وب علاوه بر اعتبار سرور باعث می شود که سایت، زمان UpTime بیشتر و سرعت بارگذاری بهتری داشته باشد که می تواند باعث بهبود سئو سایت شما شود. در هر ارزیابی سئو شما باید عملکرد هاست فعلی وبسایت خود را مرور کنید و اگر نیازی بود، تغییراتی ایجاد کرده و ارائه دهنده خدمات هاست بهتری انتخاب کنید.

وقتی می خواهید عملکرد ارائه دهنده خدمات فعلی هاست خود را ارزیابی کنید، منابعی مانند HostingBooth می توانند به شما کمک زیادی کنند.

بررسی سرعت بارگذاری وب سایت

Website-loading-speed-check.jpg


از ابزاری مانند Pingdom برای تشخیص سرعت فعلی وبسایت خود استفاده کنید. اگر وبسایت شما به بیش از 2 تا 3 ثانیه زمان برای بارگذاری نیاز دارد، حتما این مشکل را در اولین فرصت و با دنبال کردن دستورالعمل های مورد نیاز رفع کنید.

مرحله ارزیابی سرعت سایت را (بررسی زمان بارگذاری وب سایت) برای دستگاه های موبایلی رد نکنید.

زمان Uptime سایت

در ارزیابی سئو سایت خود، باید زمان Uptime ای که وب سایت شما به کاربران خود ارائه می دهد بررسی کنید. زمان Uptime سایت، طول مدت زمانی است که وبسایت برای کاربران خود در دسترس است. وبسایتی که زمان های DownTime زیادی دارد، باعث می شود ترافیک خود را از دست بدهید و روی رنک و رتبه سایت شما نیز تاثیر می گذارد. برای آنکه از Uptime سایت خود مراقبت کنید، می توانید از ابزارهایی مانند Uptime Robot ،Site 24*7 و Pingometer استفاده کنید.

تحلیل لینک

مطمئن شوید که بک لینک هایتان مرتبط و باکیفیت هستند. اگر می خواهید از مرتبط بودن، چگالی و کیفیت بک لینک های وب سایت خود اطمینان حاصل کنید، Majestic ابزاری عالی برای این کار است. ابزار Backlink History Checker متعلق به آن، به شما کمک می کند تعداد بک لینک هایی که ربات های پیچیده وب برای دامنه ها، ساب دامنه یا URLها تشخیص داده اند را ببینید.



همچنین باید وجود لینک های داخلی و خارجی برای وبسایت خود را بررسی کرده و از شر لینک های بی کیفیت خودتان را رها کنید.

بررسی پنالتی گوگل

Google-penalty-check-1.jpg


حقیقت این است که گوگل می تواند آزادانه شما را به دلیل توجه نکردن به آپدیت ها یا دیگر دستورالعمل های خود جریمه کند. پنالتی گوگل می تواند تخریب زیادی برای اعتبار سایت شما به همراه داشته باشد و سئو سایت شما را به کل بالااستفاده نماید.

در صورتی که شما از پنالتی اعمال شده بر سایت خود آگاهی نداشته باشید، هر گونه تلاش شما برای بهبود نمره پایین سئو بی تاثیر خواهد بود.

بنابراین، در هر ارزیابی سئو، باید بررسی کنید و ببینید آیا وب سایت شما از جانب گوگل پنالتی گرفته است یا خیر. چند ابزار برای این کار موجود هستند مثل Panguin Google Penalty Check Tool و Fruition’s Google Penalty Checker Tool.

نقشه های سایت

نقشه سایت با دادن دسترسی به سایت، به گوگل کمک می کند ساختار وب سایت شما را بهتر متوجه شود. وقتی به خوبی نقشه سایت خود را تنظیم کردید، باید آن را بدون خطا نگه دارید. البته با این پیش فرض که به خوبی تنظیم شده باشد.

با بررسی وجود فایل نقشه سایت، با اضافه کردن sitemap.xml یا sitemap.html به مرورگر شروع کنید. جستجو در Google Search Console به شما کمک می کند بفهمید قبلا که نقشه سایت خود را ثبت کرده اید، چند URL شما با موفقیت ایندکس شده است. با این کار همچنین می توانید هر مشکل یا ایرادی را متوجه شوید. از ابزارهایی مانند CodeBeautify یاXMLValidation برای بررسی خطاهای نقشه سایت قبل از ثبت آن استفاده کنید.

بررسی امنیت سایت

امنیت سایت یک فاکتور ضروری است که رنک و رتبه وب سایت را مشخص می کند. اگر شما صاحب یک وب سایت فروشگاه اینترنتی هستید، موضوع امنیت مهم تر هم می شود. از آنجا که در حال حاضر گواهینامه SSL اهمیت بسیار زیادی برای وبسایت ها دارد، حتما باید این گواهینامه را اتخاذ کرده یا زمانی که ارزیابی بعدی سئو سایت خود را انجام می دهید، گام هایی برای دریافت آن بردارید.

نتیجه گیری

وقتی کار خود را به درستی انجام می دهید، ارزیابی ماهانه یا هر فصل یکبار به شما کمک می کند در استراتژی سئو خود تجدید نظر کرده و اطمینان حاصل کنید که چیزی را از یاد نبرده اید. با چک لیستی که گفتیم، می توانید بهتر ارزیابی سئو سایت خود را انجام داده و اطمینان حاصل کنید که سایت شما رنک خوبی می گیرد.
 
بالا