نرخ پرش یا bounce rate یکی از مهمترین و در عین حال گیج کننده ترین پارامترهای گوگل آنالیتیکس است که با بررسی و تحلیل دقیق آن می توانید به بهینه سازی سایت خود کمک فراوانی کنید. در این مقاله به طور مفصل به بررسی موارد زیر می پردازیم:
نرخ پرش یا bounce rate چیست؟
نرخ پرش میزان درصد تعامل کاربران با وبسایت است به این معنی که اگر کاربری وارد سایت شود و بدون هیچ اقدامی مانند کلیک کردن، اسکرول کردن، ماندگاری در سایت و ... از همان صفحه از سایت خارج شود نرخ پرش یا bounce rate افزایش می یابد.
نرخ پرش چگونه تعیین می شود؟
نرخ پرش زمانی اتفاق می افتد که یکی از چهار عامل زیر صورت بگیرد:
چگونه می توان نرخ پرش را در گوگل آنالیتیکس بررسی کرد؟
همان طور که می دانید گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار آنالیز و بررسی سئو سایت است و دیتای خیلی زیادی را می توان از آن استخراج کرد و به تحلیل دقیق آن پرداخت. یکی از عواملی که میتوان از طریق گوگل آنالیتیکس به بررسی آن پرداخت نرخ پرش یا bounce rate است که از مسیر Audience -> Overview نمایان می شود.
این میزان نرخ پرش کل وبسایت شماست اما هر صفحه از وبسایت دارای نرخ پرش جداگانه ای است. نرخ پرش هر صفحه توسط کاربرانی که وارد سایت شده اند و تعاملی که با سایت داشته اند تعیین می شود به علاوه نرخ پرش هر دستگاه، میزان درصد افرادی که توسط موبایل، تبلت یا کامپیوتر وارد سایت شده اند و تعاملی که داشته اند بررسی می شود.
نرخ پرش سایت چقدر باید باشد؟
نرخ پرش سایت شما به عوامل زیادی بستگی دارد:
1- نوع ترافیکی که جذب می کنید.
دانستن این موضوع که چه افرادی را به وبسایت خود جذب می کنید یا به عبارتی سایت شما برای چه گروه از مخاطبین پیاده سازی شده است بسیار مهم است. آیا مخاطبین درون سایت دنبال شرکت شما می گردند یا مقالات شما؟
معمولا افرادی که شما و برندتان را می شناسند تعامل بیشتری با سایت دارند تا افرادی که فقط دنبال جمع آوری اطلاعات هستند. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید آیا ترافیکی که جذب می کنید هدف تجاری دارد.
2- منبع ترافیک
طبیعتا گوگل و سایر موتورهای جستجو بهترین منبع برای جذب ترافیک به سایت هستند زیرا همه نوع افراد با هر نوع تفکری در آن حضور دارند و مسلم است که برای پیدا کردن هر چیزی به گوگل را انتخاب می کنیم نه شبکه های اجتماعی یا هر چیز دیگری را. کاربرانی که از گوگل و سایر موتورهای جستجو سایت شما را پیدا می کنند و وارد آن می شوند نرخ پرش کمتری نسبت به کاربرانی دارد که از فیسبوک یا سایر شبکه های اجتماعی به سایت مراجعه می کنند.
3- صفحاتی که از آن ها بازدید می شود.
معمولا صفحات وبلاگ سایت نرخ پرش بالاتری نسبت به سایر صفحات مانند صفحات محصول یا سرویس دارند.به عنوان مثال اگر کاربران با صفحات قدیمی وبلاگتان که به هیچ صفحه ای لینک نشده اند و یا Call To Actions ندارند رو به رو شوند قطعا باید انتظار نرخ پرش بالا هم داشته باشید.
4- طراحی سایت و داشتن تجربه کاربری خوب
سایت هایی که ظاهر زیبایی دارند و کاربر به راحتی با سایت ارتباط برقرار می کند نرخ پرش کمتری نسبت به سایت های قدیمی با ظاهر به هم ریخته که کار با آن دشوار است دارند. سوال خیلی مهمی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران آن چیزی را که دوست دارند ببینند می بینند؟ اگر جواب شما خیر است مطمئنا کاربران سایت شما را ترک می کنند و نرخ پرش سایت را افزایش می دهند.
5- سرعت سایت
همیشه سرعت پایین سایت ها از عوامل مهم در جهت از دست دادن کاربران و افزایش نرخ پرش سایت و کاهش نرخ تبدیل بوده است.
نکته: به صورت کلی نرخ پرش :
چرا نرخ پرش سایتم بالا است؟
بالا بودن نرخ پرش سایت چند دلیل اصلی دارد که به تحلیل هر کدام می پردازیم:
1- تبلیغات
معمولا تبلیغات در سایت های مختلف و پربازدید ترافیک زیادی را به سایت شما هدایت می کنند اما اصولا هدفمند نیستند به خصوص اگر تبلیغات در سایت های نامربوط با حوزه ی کاری شما انجام شود و اکثر مراجعه کنندگان سایت را ترک می کنند و این یکی از مهم ترین دلایل افزایش bounce rate است.
2- شبکه های اجتماعی
معمولا شبکه های اجتماعی در افزایش نرخ پرش نقش پررنگی دارند این مورد را می توانید از مسیر ACQUISITION -> All Traffic -> Channels در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.
3- جذاب و مرتبط نبودن محتوا
این که چگونه بتوانید محتوایی بنویسید که کاربر را جذب خودش کند و در سایت نگه دارد و تبدیل به مشتری کند بحث بسیار گسترده ای از فنون تولید محتوا است و در بحث این مقاله نمی گنجد اما همیشه سعی کنید محتوایی تولید کنید که اولا مرتبط با موضوع مقاله و کلمات کلیدی باشد و به حاشیه کشیده نشود دوما کاربر را جذب خودش کند در غیر این صورت به راحتی کاربران سایت را ترک کرده و باعث افزایش نرخ پرش سایت می شوند.
4- نداشتن تجربه ی کاربری خوب
این که کاربر بتواند به راحتی با سایت ارتباط برقرار کند و نیازهایش را برطرف و به همه موارد سایت دسترسی داشته باشد از دغدغه های سایت ها و شرکت های بزرگ به حساب می آید. پس به این مورد توجه ویژه ای داشته باشید تا کمترین نرخ پرش را رقم بزنید.
5- نرخ پرش بالای موبایل
با توجه به این که این روزها افراد زیادی با موبایل وارد وبسایت می شوند لذا ریسپانسیو بودن وبسایت و ارائه ی بهترین تجربه ی کاربری بسیار ضروری است و با توجه به این که معمولا این مورد رعایت نمی شود نرخ پرش موبایل از دیگر دیوایس ها بیشتر می شود.
6- ربات های اسپم
همان طور که می دانید ربات های گوگل بارها و بارها به سایت می آیند تا تصمیم بگیرند که آیا مطالب را ایندکس کنند یا نه، ولی بعضی ربات ها هستند که کار اسپمینگ را انجام می دهند و با مراجعه به سایت مطالب آن را می دزدند و در سایت های اسپم منتشر می کنند گاهی اوقات این ربات ها توسط گوگل آنالیتیکس شناسایی می شوند زیرا نرخ پرش ترافیک ارجاعی این ربات ها یا 0% یا 100% است.
آیا نرخ پرش بالا همیشه بد است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که همیشه نرخ پرش بالا بد نیست برای فهم این قضیه مثالی می زنیم فرض کنید شخصی وارد سایت شما شد و مطلبی از سایت را باز کرد و به خواندن آن مشغول شد اما بعد از دو دقیقه مطالعه علیرغم میل باطنی کاری برایش پیش می آید و مجبور است 20 دقیقه خواندن مطلب را ترک کند در حالی که همچنان سایت شما باز است و بعد از 20 دقیقه دوباره به خواندن آن مطلب ادامه می دهد ولی گوگل چنین برداشتی می کند که این شخص علاقه ای به خواندن مطلب نداشته و برای همین سایت را به حال خود رها کرده است اما در صورتی که اصلا چنین سناریویی نبوده است.
اگر مثال دیگری بخواهیم بزنیم مثلا شخص می خواهد یک نکته ی کوچک را از یکی از مقاله های سایت شما بخواند یا شماره تلفن شرکت شما را بردارد و طبیعتا بعد از انجام کار سایت را ترک می کند و گوگل فکر میکند که احتمالا این سایت کاربر را به هدف نهایی نمی رساند برای همین نرخ پرش سایت بالا می رود در صورتی که اصلا چنین قضیه ای نبوده است.
پس با این دو مثال متوجه شدید که همیشه نرخ پرش بالا بد نیست و احتمالا مشکل از سمت گوگل است که نمی تواند به خوبی اقدام کاربران را از هم تشخیص دهد و به صورت کلی نرخ پرش زیر 60% خوب و جای نگرانی ندارد.
چگونه می توان نرخ پرش را کاهش داد؟
در حال حاضر با نرخ پرش آشنا هستیم و شایع ترین علل آن را با هم بررسی کردیم اما باید بدانید که چگونه می توان نرخ پرش را کاهش داد.
نتیجه
در این مقاله با مفهوم bounce rate و علل پیدایش آن و راهکارهای کاهش آن آشنا شدید اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در نهایت کاربران از سایت شما خارج می شوند و نرخ پرش همیشه بد نیست و همه صفحات سایت شما به نسبت نرمالی باید نرخ پرش داشته باشند اما درصدهای خیلی بالا و خیلی پایین نرخ پرش نشان از مشکل جدی درون سایت است که سریعا باید برطرف شود تا به سئو سایت ضربه وارد نکند.
- نرخ پرش چیست؟
- نرخ پرش چگونه تعیین می شود؟
- چگونه می توان نرخ پرش را در گوگل آنالیتیکس بررسی کرد؟
- نرخ پرش سایت شما چقدر باید باشد؟
- چرا نرخ پرش سایت شما بالا است؟
- آیا نرخ پرش بالا همیشه بد است؟
- چگونه می توان نرخ پرش را کاهش داد؟
نرخ پرش یا bounce rate چیست؟
نرخ پرش میزان درصد تعامل کاربران با وبسایت است به این معنی که اگر کاربری وارد سایت شود و بدون هیچ اقدامی مانند کلیک کردن، اسکرول کردن، ماندگاری در سایت و ... از همان صفحه از سایت خارج شود نرخ پرش یا bounce rate افزایش می یابد.
نرخ پرش چگونه تعیین می شود؟
نرخ پرش زمانی اتفاق می افتد که یکی از چهار عامل زیر صورت بگیرد:
- کلیک بر روی دکمه برگشت مرورگر
- بستن مرورگر یا صفحه ی تب
- وارد کردن یک URL متفاوت و ورود به وبسایتی دیگر
- اتفاقی در آن صفحه توسط مخاطب رخ ندهد (وبسایت ۳۰ دقیقه به حال خود رها گردد)
چگونه می توان نرخ پرش را در گوگل آنالیتیکس بررسی کرد؟
همان طور که می دانید گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار آنالیز و بررسی سئو سایت است و دیتای خیلی زیادی را می توان از آن استخراج کرد و به تحلیل دقیق آن پرداخت. یکی از عواملی که میتوان از طریق گوگل آنالیتیکس به بررسی آن پرداخت نرخ پرش یا bounce rate است که از مسیر Audience -> Overview نمایان می شود.
این میزان نرخ پرش کل وبسایت شماست اما هر صفحه از وبسایت دارای نرخ پرش جداگانه ای است. نرخ پرش هر صفحه توسط کاربرانی که وارد سایت شده اند و تعاملی که با سایت داشته اند تعیین می شود به علاوه نرخ پرش هر دستگاه، میزان درصد افرادی که توسط موبایل، تبلت یا کامپیوتر وارد سایت شده اند و تعاملی که داشته اند بررسی می شود.
نرخ پرش سایت چقدر باید باشد؟
نرخ پرش سایت شما به عوامل زیادی بستگی دارد:
1- نوع ترافیکی که جذب می کنید.
دانستن این موضوع که چه افرادی را به وبسایت خود جذب می کنید یا به عبارتی سایت شما برای چه گروه از مخاطبین پیاده سازی شده است بسیار مهم است. آیا مخاطبین درون سایت دنبال شرکت شما می گردند یا مقالات شما؟
معمولا افرادی که شما و برندتان را می شناسند تعامل بیشتری با سایت دارند تا افرادی که فقط دنبال جمع آوری اطلاعات هستند. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید آیا ترافیکی که جذب می کنید هدف تجاری دارد.
2- منبع ترافیک
طبیعتا گوگل و سایر موتورهای جستجو بهترین منبع برای جذب ترافیک به سایت هستند زیرا همه نوع افراد با هر نوع تفکری در آن حضور دارند و مسلم است که برای پیدا کردن هر چیزی به گوگل را انتخاب می کنیم نه شبکه های اجتماعی یا هر چیز دیگری را. کاربرانی که از گوگل و سایر موتورهای جستجو سایت شما را پیدا می کنند و وارد آن می شوند نرخ پرش کمتری نسبت به کاربرانی دارد که از فیسبوک یا سایر شبکه های اجتماعی به سایت مراجعه می کنند.
3- صفحاتی که از آن ها بازدید می شود.
معمولا صفحات وبلاگ سایت نرخ پرش بالاتری نسبت به سایر صفحات مانند صفحات محصول یا سرویس دارند.به عنوان مثال اگر کاربران با صفحات قدیمی وبلاگتان که به هیچ صفحه ای لینک نشده اند و یا Call To Actions ندارند رو به رو شوند قطعا باید انتظار نرخ پرش بالا هم داشته باشید.
4- طراحی سایت و داشتن تجربه کاربری خوب
سایت هایی که ظاهر زیبایی دارند و کاربر به راحتی با سایت ارتباط برقرار می کند نرخ پرش کمتری نسبت به سایت های قدیمی با ظاهر به هم ریخته که کار با آن دشوار است دارند. سوال خیلی مهمی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران آن چیزی را که دوست دارند ببینند می بینند؟ اگر جواب شما خیر است مطمئنا کاربران سایت شما را ترک می کنند و نرخ پرش سایت را افزایش می دهند.
5- سرعت سایت
همیشه سرعت پایین سایت ها از عوامل مهم در جهت از دست دادن کاربران و افزایش نرخ پرش سایت و کاهش نرخ تبدیل بوده است.
نکته: به صورت کلی نرخ پرش :
- زیر 40% عالی است
- بین 40% تا 55% خوب است
- بین 55% تا 65% نقطه ی قابل توجهی برای بهبود سایت است
- زیر 20% یا بالای 90% اغلب در نصب و ردیابی کد گوگل آنالیتیکس خطایی وجود دارد.
چرا نرخ پرش سایتم بالا است؟
بالا بودن نرخ پرش سایت چند دلیل اصلی دارد که به تحلیل هر کدام می پردازیم:
1- تبلیغات
معمولا تبلیغات در سایت های مختلف و پربازدید ترافیک زیادی را به سایت شما هدایت می کنند اما اصولا هدفمند نیستند به خصوص اگر تبلیغات در سایت های نامربوط با حوزه ی کاری شما انجام شود و اکثر مراجعه کنندگان سایت را ترک می کنند و این یکی از مهم ترین دلایل افزایش bounce rate است.
2- شبکه های اجتماعی
معمولا شبکه های اجتماعی در افزایش نرخ پرش نقش پررنگی دارند این مورد را می توانید از مسیر ACQUISITION -> All Traffic -> Channels در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.
3- جذاب و مرتبط نبودن محتوا
این که چگونه بتوانید محتوایی بنویسید که کاربر را جذب خودش کند و در سایت نگه دارد و تبدیل به مشتری کند بحث بسیار گسترده ای از فنون تولید محتوا است و در بحث این مقاله نمی گنجد اما همیشه سعی کنید محتوایی تولید کنید که اولا مرتبط با موضوع مقاله و کلمات کلیدی باشد و به حاشیه کشیده نشود دوما کاربر را جذب خودش کند در غیر این صورت به راحتی کاربران سایت را ترک کرده و باعث افزایش نرخ پرش سایت می شوند.
4- نداشتن تجربه ی کاربری خوب
این که کاربر بتواند به راحتی با سایت ارتباط برقرار کند و نیازهایش را برطرف و به همه موارد سایت دسترسی داشته باشد از دغدغه های سایت ها و شرکت های بزرگ به حساب می آید. پس به این مورد توجه ویژه ای داشته باشید تا کمترین نرخ پرش را رقم بزنید.
5- نرخ پرش بالای موبایل
با توجه به این که این روزها افراد زیادی با موبایل وارد وبسایت می شوند لذا ریسپانسیو بودن وبسایت و ارائه ی بهترین تجربه ی کاربری بسیار ضروری است و با توجه به این که معمولا این مورد رعایت نمی شود نرخ پرش موبایل از دیگر دیوایس ها بیشتر می شود.
6- ربات های اسپم
همان طور که می دانید ربات های گوگل بارها و بارها به سایت می آیند تا تصمیم بگیرند که آیا مطالب را ایندکس کنند یا نه، ولی بعضی ربات ها هستند که کار اسپمینگ را انجام می دهند و با مراجعه به سایت مطالب آن را می دزدند و در سایت های اسپم منتشر می کنند گاهی اوقات این ربات ها توسط گوگل آنالیتیکس شناسایی می شوند زیرا نرخ پرش ترافیک ارجاعی این ربات ها یا 0% یا 100% است.
آیا نرخ پرش بالا همیشه بد است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که همیشه نرخ پرش بالا بد نیست برای فهم این قضیه مثالی می زنیم فرض کنید شخصی وارد سایت شما شد و مطلبی از سایت را باز کرد و به خواندن آن مشغول شد اما بعد از دو دقیقه مطالعه علیرغم میل باطنی کاری برایش پیش می آید و مجبور است 20 دقیقه خواندن مطلب را ترک کند در حالی که همچنان سایت شما باز است و بعد از 20 دقیقه دوباره به خواندن آن مطلب ادامه می دهد ولی گوگل چنین برداشتی می کند که این شخص علاقه ای به خواندن مطلب نداشته و برای همین سایت را به حال خود رها کرده است اما در صورتی که اصلا چنین سناریویی نبوده است.
اگر مثال دیگری بخواهیم بزنیم مثلا شخص می خواهد یک نکته ی کوچک را از یکی از مقاله های سایت شما بخواند یا شماره تلفن شرکت شما را بردارد و طبیعتا بعد از انجام کار سایت را ترک می کند و گوگل فکر میکند که احتمالا این سایت کاربر را به هدف نهایی نمی رساند برای همین نرخ پرش سایت بالا می رود در صورتی که اصلا چنین قضیه ای نبوده است.
پس با این دو مثال متوجه شدید که همیشه نرخ پرش بالا بد نیست و احتمالا مشکل از سمت گوگل است که نمی تواند به خوبی اقدام کاربران را از هم تشخیص دهد و به صورت کلی نرخ پرش زیر 60% خوب و جای نگرانی ندارد.
چگونه می توان نرخ پرش را کاهش داد؟
در حال حاضر با نرخ پرش آشنا هستیم و شایع ترین علل آن را با هم بررسی کردیم اما باید بدانید که چگونه می توان نرخ پرش را کاهش داد.
- سرعت بارگزاری سایت را افزایش دهید.
- سعی کنید بهترین تجربه کاربری را ارائه دهید.
- سایت خود را ریسپانسیو کنید.
- امکان جستجو را درون سایت قرار دهید.(این مورد به شدت برای گوگل مهم شده است زیرا کاربری که درون سایت عمل جستجو را انجام می دهد به فرض گوگل پس حتما سایت مطالب خوبی را ارائه می کند.)
- حتما کاربر را مجاب به انجام کاری درون سایت کنید.( call to actions) مثلا ارائه ی مقالات پیشنهادی یا مرتبط
- حتما از اینک های داخلی استفاده کنید.
- از به کاربردن pop-up شدیدا بپرهیزید که باعث مزاحمت کاربران می شود.(قطعا اکثر شما سایت هایی که پاپ آپ اجرا می کنند را سریعا ترک می کنید.)
- از به کار بردن تبلیغات مزاحم شدیدا بپرهیزید.
- منوی سایت خود را ساده کنید. این موضوع هم برای گوگل خیلی مهم شده است و توصیه کرده که از منوهای تودر تو و عمیق استفاده نکنید به عنوان مثال http://example.com/daste/shakhe/zirshakhe/maghale/How-To-Improve-Your-Website’s-Bounce-Rate منویی به شدت تودر تو است که باید به شکل زیر اطلاح شود http://example.com/How-To-Improve-Your-Website’s-Bounce-Rate
- ارائه ی بهترین و کامل ترین مطالب
- استفاده از عکس های مرتبط برای جذاب کردن مطالب سایت
- استفاده از فیلم برای ماندگاری بیشتر در سایت (بهترین راه حل برای کاهش نرخ پرش)
- سعی کنید پاراگراف های مطالب خود را کوتاه کنید تا کاربر از خواندن آن خسته نشود.
نتیجه
در این مقاله با مفهوم bounce rate و علل پیدایش آن و راهکارهای کاهش آن آشنا شدید اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در نهایت کاربران از سایت شما خارج می شوند و نرخ پرش همیشه بد نیست و همه صفحات سایت شما به نسبت نرمالی باید نرخ پرش داشته باشند اما درصدهای خیلی بالا و خیلی پایین نرخ پرش نشان از مشکل جدی درون سایت است که سریعا باید برطرف شود تا به سئو سایت ضربه وارد نکند.